Home staging – wszystko co powinieneś wiedzieć o tej usłudze
Home Staging jest skutecznym narzędziem w marketingu nieruchomości i polega na profesjonalnym przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu.
Są to wieloetapowe działania mające na celu wydobycie potencjału nieruchomości, zwiększenie jej atrakcyjności i wyróżnienie wśród innych ofert, co przyczynia się do znacznego przyspieszenia procesu sprzedaży lub najmu, zwiększenia liczby potencjalnych klientów, a przede wszystkim zwiększenia Twoich zysków.
Home staging sprawia, że nowy nabywca lub najemca chce w niej od razu zamieszkać.
Jak wygląda proces home stagingu?
- Zgromadzenie danych na temat nieruchomości – wypełniasz formularz, w którym podajesz szczegóły o swojej nieruchomości, przesyłasz zdjęcia i/lub wideo aktualnego stanu, rzut nieruchomości
- Przygotowanie koncepcji i kosztorysu – przystępuję do analizy Twojego formularza i przygotowuję się do konsultacji
- Konsultacja – stacjonarna lub online. Podczas około godzinnego spotkania omawiamy grupę docelową, zakres niezbędnych pracy i przekazuję konkretne wskazówki, jak należy przygotować nieruchomość
- Projekt zakupowy – przygotowuję listę niezbędnych mebli, oświetlenia, dodatków i tekstyliów wraz z podpowiedziami rozmieszczenia. Jest to dokument pdf. Klikasz i zamawiasz lub zlecasz to mi
- Usuwanie usterek / remont – nie zawsze jest to konieczny krok. Poprawia ogólny odbiór nieruchomości, podnosi jej wartość i minimalizuje argumenty podczas negocjacji
- Depersonalizacja i sprzątanie – usunięcie wszelkich dekoracji, zdjęć, symboli religijnych i gruntowne sprzątanie nieruchomości
- Wyposażenie i stylizacja – rozmieszczenie wszystkich przedmiotów zakupionych na podstawie projektu zakupowego. Dodanie tak zwanej wisienki na torcie. Znacząco poprawia wygląd nieruchomości i jej ogólne postrzeganie przez zainteresowanych nabywców/najemców
- Sesja fotograficzna – nie jest stricte elementem home stagingu, lecz jej uzupełnieniem
- Dehomestaging – oczyszczenie nieruchomości z dekoracji przed przekazaniem kluczy nowym właścicielom/najemcom oraz zwroty do sklepów
Dla kogo jest usługa home stagingu?
- Osoby prywatne, chcące sprzedać lub wynająć swoją nieruchomość jak najszybciej i po jak najwyższej cenie, zajmujące się procesem samodzielnie, jak również poprzez pośrednika
- Inwestorzy / fliperzy mający mieszkanie na sprzedaż lub wynajem i chcą osiągnąć maksymalny zysk
- Właściciele domków na wynajem krótkoterminowy i agroturystyk, którzy chcą maksymalizować zyski w sezonie
- Pośrednicy nieruchomości, którzy chcieliby wyróżnić swoje oferty, szybko znaleźć klienta oraz zarobić więcej
Co zyskujesz?
- Czas
- nie tracisz czasu na tworzenie koncepcji, jeżdżenie po sklepach i przeszukiwanie sklepów internetowych oraz stylizację nieruchomości. Zazwyczaj wszystkie prace zajmują minimum kilkanaście godzin
- przygotowując nieruchomość oszczędzasz czas na nic nie wnoszące prezentacje i przede wszystkim transakcja przebiega zdecydowanie szybciej
- Pieniądze
- inwestycja w home staging jest stosunkowo niska w porównaniu do zysków jakie możesz osiągnąć
- nie tracisz pieniędzy na paliwo jeżdżąc po sklepach i na nieefektywne prezentacje
- nie kupujesz przypadkowych produktów, które bywa, że do siebie nie pasują i nie musisz szukać kolejnych
- zainteresowani mają zdecydowanie mniej argumentów do negocjacji ceny w dół
- Wyróżniająca się oferta
- atrakcyjny wygląd nieruchomości
- większa ilość i bardziej zdecydowani potencjalni nabywcy/najemcy
- nieruchomość wzbudzająca pozytywne emocje
- podkreślone atuty i potencjał nieruchomości
- szybsza transakcja
- Spokój
- otrzymujesz wsparcie podczas całego procesu przygotowania nieruchomości
- konkretne wskazówki dotyczące przygotowania nieruchomości i jej marketingu
- obiektywne spojrzenie na nieruchomość
Najważniejsze zasady home stagingu
- Nieruchomość przygotowywana do sprzedaży lub wynajmu, przede wszystkim powinna być gruntownie wysprzątana i zdepersonalizowana
- Minimalizacja kosztów i działanie na tym co mamy – wykorzystujemy jak najwięcej obecnych w mieszkaniu rzeczy
- Tu liczy się czas – im dłużej trwa proces przygotowania nieruchomości, tym większe ponosimy koszty z racji utrzymania pustostanu
- Działamy na zmysły – stylizując nieruchomość należy zadbać o to, by potencjalny klient potrafił siebie w niej wyobrazić, poczuł klimat
- Home staging ma zwiększyć wartość nieruchomości i/lub przyspieszyć proces sprzedaży lub najmu, a nie tylko ładnie wyglądać!
Home staging w liczbach – statystyki
- 95% – tyle osób szuka mieszkania do kupienia lub wynajęcia wyłącznie w Internecie. Warto zainwestować, by to właśnie Twoja nieruchomość przyciągnęła ich uwagę
- 80% – średnio tyle osób nie potrafi wyobrazić sobie potencjału nieruchomości. Odpowiednio ją prezentując zwiększasz szanse na to, że potencjalny klient zacznie wyobrażać siebie właśnie w tym wnętrzu
- 3 sekundy – pierwsze wrażenie robi się tylko raz i masz na to maksymalnie 3 sekundy. Po takim czasie człowiek decyduje czy jest w ogóle zainteresowany daną nieruchomością
- 30 sekund – po takim czasie od momentu przekroczenia progu nieruchomości, klient podejmuje decyzję czy ją kupi
- 40% – profesjonalnie przygotowane nieruchomości sprzedają się lub wynajmują nawet dwukrotnie szybciej niż pozostałe
- 10% – mniej więcej o tyle zwiększa się cena nieruchomości po przeprowadzeniu Home Stagingu. To oznacza zysk wyższy nawet o kilkadziesiąt tysięcy złotych
- 3% -cena kompleksowej usługi Home Stagingu wynosi do 3% wartości nieruchomości. Obniżanie jej ceny ofertowej często okazuje się być bardziej kosztowne
- 41% – tyle osób przyznało, że po obejrzeniu wielu ofert, znacznie chętniej pójdzie na prezentację nieruchomości po home stagingu, niż bez niego*
- 39% – tylu kupujących jest gotowych zapłacić więcej za nieruchomość, która jest dopasowana do ich gustu*
- 9,8% – średnio tyle nieruchomości osiąga cenę transakcyjną wyższą od ofertowej
- 11,8% – tyle nieruchomości po home stagingu sprzedaje się podczas pierwszej prezentacji
*2021 Profile of Home Staging National Association of Realtors
Najczęściej zadawane pytania
Zawsze, kiedy chcesz zyskać jak najwięcej na swojej nieruchomości oraz maksymalnie przyspieszyć proces sprzedaży lub wynajmu.
Cena usługi jest uzależniona od metrażu nieruchomości, jej aktualnego stanu i przede wszystkim od zakresu prac, jaki zechcesz mi powierzyć. Aby dowiedzieć się jak będzie wycena w Twoim przypadku, skontaktuj się ze mną, a ja prześlę Ci formularz na podstawie, którego ustalimy szczegóły.
Czas realizacji jest uzależniony od metrażu i stanu nieruchomości oraz powierzonych mi prac. Czasami potrzebny jest remont, a czasami wystarczy stylizacja. Możesz powierzyć mi całkowite wykonawstwo i nadzór nad procesem, co maksymalnie oszczędzi Twój czas, możemy podzielić się obowiązkami lub możesz zająć się wszystkim samodzielnie.
To o co Cię poproszę przed konsultacją to wypełnienie formularza na podstawie, którego przeprowadzę analizę Twojej nieruchomości. Podczas samej konsultacji wystarczy, że zachowasz skupienie i będziesz zadawać nurtujące Cię pytania, żebym mogła jak najbardziej Cię wesprzeć. Nie musisz notować. Po konsultacji otrzymasz brief, czyli dokument podsumowujący nasze spotkanie.
To zależy na co się umówimy. Możesz oddać mi klucze i powierzyć 100% prac, a później odebrać już gotową nieruchomość, możemy podzielić się obowiązkami lub po konsultacji możesz zająć się wszystkim samodzielnie.
Absolutnie, w home stagingu nie chodzi o to, żeby zamaskować mankamenty nieruchomości, odwracać uwagę ładnymi dekoracjami. Home staging to narzędzie w marketingu nieruchomości. Dzięki przygotowaniu wnętrz chcemy działać na emocje i wyobraźnię potencjalnych nabywców/najemców, a nie sprzedawać konkretny wystrój. Każdy będzie mógł później dostosować mieszkanie pod swój gust i wypełnić swoimi rzeczami. Podczas prezentacji nieruchomości należy informować co zostaje, a co będzie zabrane.
Home staging ma przyciągnąć ustaloną grupę docelową, aby jak najszybciej doszło do transakcji lub wynajmu. Jakkolwiek to nie brzmi, efekt końcowy nie musi podobać się wszystkim, ani Tobie. Ma podobać się komuś, kto zechce zamieszkać w Twojej nieruchomości lub ją wynająć i zapłacić za nią tyle, ile oczekujesz. W związku z tym, muszę prosić Cię o zaufanie w moją wiedzę i umiejętności, abyś osiągnął swój cel, jakim jest szybka transakcja i jak najwyższy zysk.
Home staging jest to usługa wieloetapowa, na którą trzeba poświęcić minimum kilkanaście godzin pracy. Sama konsultacja to kilka godzin pracy home stagera, która składa się z analizy formularza, przygotowania koncepcji, wypunktowania rzeczy do zrobienia, przygotowania briefu i około godzinnego spotkania z klientem. Po konsultacji otrzymujesz konkretne wskazówki i jesteś gotowy do samodzielnego działania. Jeżeli nie masz na to czasu lub umiejętności możesz całość lub część zadań powierzyć mi. Tylko na podstawie usługi konsultacji zwiększasz szansę na szybsze znalezienie klienta i podniesienie wartości nieruchomości, czyli więcej na niej zarabiasz.
Home staging w Polsce jest na bardzo wysokim poziomie i jest lepiej rozwinięty niż w większości krajów w Europie. W większych miast jest on normą od kilku lat. Od jakiegoś czasu z powodzeniem sprawdza się również w mniejszych miejscowościach. Klienci na tym tylko zyskują i widzą jego potencjał. W czasach kiedy o klienta na zakup nieruchomości trzeba zabiegać, home staging jest najbardziej efektywnym narzędziem.
Home staging jest to usługa dzięki, której wszyscy są wygranymi.
Ty szybciej sprzedajesz lub wynajmujesz swoją nieruchomość i maksymalizujesz swoje zyski. Nowy nabywca lub najemca zaczyna życie w nowej przestrzeni, która jest do niego dopasowana i spełnia jego oczekiwania. Ja otrzymuję wynagrodzenie za pracę, którą kocham i satysfakcję z pomocy kolejnym zadowolonym klientom.
- Twoje usługi stają się bardziej prestiżowe. Widać, że opiekujesz się powierzonymi Ci nieruchomościami od samego początku i zależy Ci na zadowoleniu klientów i wyróżnieniu ich oferty
- Oferty, które wystawiasz lepiej się prezentują, przyciągają uwagę, szybciej się sprzedają niż u konkurencji
- mówiąc klientom, że współpracujesz z osobą zajmującą się przygotowywaniem nieruchomości do sprzedaż i wynajmu zwiększasz ich zaufanie do siebie. Ty znasz się na prawie nieruchomości, promowaniu oferty w Internecie, negocjacjach, ale część wizualną powierzasz innej osobie, która się w tym specjalizuje
- współpraca z home stagerem może doprowadzić do efektu lawiny nowych klientów. Przygotowane mieszkanie sprzedaje się szybciej, czyli Ty masz swoje wynagrodzenie szybciej; drożej, czyli masz większą prowizję. To doprowadza do tego, że masz lepsze opinie na rynku. A to się przekłada na to, że łatwiej pozyskujesz kolejnych klientów, masz ich więcej
- home staging w Twojej ofercie jest czymś dodatkowym, co wyróżni Cię spośród innych agentów i sprawi, że ostatecznie klient będzie widział w Twoich usługach wyższą wartość
- oszczędzisz czas i pieniądze na nic nie wnoszące prezentacje.
Oczywiście zgadzam się z tym. Każdy chce urządzić się w swoim domu, zwłaszcza nowym, po swojemu, ale:
- ludzie są opatrzeni ładnymi wnętrzami w reklamach, gazetach, w Internecie i sami chcieliby w ładnym mieszkać, dlatego takie mieszkania bardziej przyciągaja ich uwagę
- ludzie się zmieniają i trendy się zmieniają. Więc jak mieszkanie było remontowane 10 lat temu lub wcześniej może totalnie nie być dostosowane do oczekiwań kupujacych
- ludzie stali sie bardziej zamożni i wygodni. Są gotowi zapłacić wiecej za produkt, który jest najbliższy ich oczekiwaniom, bo nie mają ani czasu ani ochoty wchodzić w generalne remonty
- ludzie boją się remontów. Nie wiedzą ile to będzie kosztować, czy znajdą odpowiednią ekipę i jak długo będzie trzeba na nią czekać, a więc kiedy w zasadzie będą mogli się wprowadzić
- większość osób nie ma wyobraźni przestrzennej (80%) i nie potrafi sobie zwizualizować czy w danym mieszkaniu uda się zrobić tak jak sobie marzą. Nie widzą jak dobrze można wykorzystać daną przestrzeń, co się w niej zmieści a co nie.
- coraz więcej osób szuka gotowych rozwiązań. Mieszkań gotowych do zamieszkania od zaraz. Nie ma ich wiele na naszym rynku, więc my szybciej trafiamy do klienta
- inwestując w HS przede wszystkim skracamy czas sprzedaży i możemy zyskać dodatkowe nawet kilkadziesiąt tysięcy. A to czy ktoś będzie chciał tak mieszkać czy nie to drugorzędna kwestia
- nie sprzedajemy klientom konkretnego wystroju, lecz możliwości jakie ma dana nieruchomość
- warto sobie przekalkulować czy rzeczywiście się nie opłaca. Koszt HS to średnio 3-5% wartości nieruchomości, a zysk wzrasta nawet do kilkunastu procent, więc nawet o kilkadziesiąt tysięcy zł
- ludzie kupują oczami, a przeglądając setki ogłoszeń w Internecie, w pierwszej kolejności patrzą na te, które są po prostu atrakcyjne wizualnie.
- atrakcyjne wnętrza to dobre pierwsze wrażenie. Masz na to 3 sekundy! Osoby przeglądające setki ogłoszeń po takim czasie już dobrze wiedzą czy chcą w ogóle kliknąć w ofertę
- jak nie zainteresuje go Twoje ogłoszenie, to go pewnie nie kupi
- jakby mieszkanie kompletnie nie przypominało tego w jakim chciałby zamieszkać, to ciężko byłoby mu określić czy uda się doprowadzić do oczekiwanego stanu. A to wszystko dlatego, że około 80% osób nie ma na tyle rozwiniętej wyobraźni, która pozwoli na określenie potencjału nieruchomości. Bywa też i tak, że nieruchomość została tak dobrze zaaranżowana, że zostaje praktycznie wszystko
- to normalne, że wolimy produkt w ładniejszym opakowaniu. W jakimś stopniu buduje ono wartość tej rzeczy, mimo, że później trafia do śmietnika. Tak samo jest z nieruchomościami
- pomyśl, czy Ty jako potencjalny nabywca nie wolałbyś zapłacić trochę więcej i wiedzieć, że to mieszkanie jest warte swojej ceny, jest zadbane, jest takie, jakiego szukałeś i przede wszystkim nie będziesz musiał bawić się w remonty, które pochłaniają dodatkowe koszty, czas i nerwy.
- ludzie są coraz bardziej opatrzeni ładnymi wnętrzami. Jesteśmy bombardowani różnymi programami tv, instagram, pinterest i każdy chciałby na takie ładne patrzeć, więc to one będą cieszyć się największym zainteresowaniem i pozostałe przestaną schodzić na pniu
- jest to alternatywa, żeby nie obniżać ceny nieruchomości. Bo po prostu dobrze przygotowana nieruchomości nie będzie wisiała bez odzewu.
Na dzisiejszym rynku nieruchomości przyzwoite mieszkanie nie wystarcza. Jest ich tak wiele, że należy dążyć do przykucia uwagi klienta. Mieszkanie się nie sprzedaje, bo być może jest nijakie. Przez to prawdopodobnie nie osiągniesz wymarzonej ceny, bo w mieszkaniu w przyzwoitym stanie znajdzie się kilka usterek, które w głowie nabywcy pomnożą koszty, a w następstwie będą świetnym argumentem do negocjacji. A jeżeli chcesz osiągnąć daną kwotę to będziesz musiał dłużej czekać na klienta, co generuje dla Ciebie koszty.
Nie ma dwóch takich samych mieszkań, klientów i transakcji. Rozumiem, że odniesienie do tej nieruchomości jest formą bania rynku, ale warto odpowiedzieć sobie również na dodatkowe pytania:
- jak długo wystawione było ogłoszenie
- w jakim stanie technicznym i prawnym było
- jaki był standard wyposażenia
- jaki metraż i piętro
Zapewne masz rację, ale czy przeanalizowałeś sobie ile to czekanie będzie kosztować?